شاک ‏ویو

مطالبی که در این صفحه برسی میگردد...

شاک ویو  یکی از روش های درمانی کاربردی در فیزیوتراپی است  در این روش  از امواج صوتی برای تسکین درد و بهبود وضعیت اسکلتی – عضلانی بیمار استفاده می شود. در شاک ویو تراپی امواج صوتی با بسامد بالا به ناحیه مورد نظر برخورد می کنند و با تحریک خون رسانی و تولید سلول های جدید  به ترمیم بافت های  اسکلتی و عضلانی بیمار و تسکین درد کمک می کند.  جلسات درمانی شام ویو تقریبا ده دقیقه به طول می انجامد و درصورت پیگیری درمان نتایج مثبت قطعی به دنبال خواهد داشت.

شاک ویو چیست؟

برای رزرو وقت شاک ویو

با ما تماس بگیرید

نحوه عملکرد درمان با شاک ویو چگونه است؟

برای درمان با شوک تراپی ابتدا ژل مخصوصی بر روی ناحیه تحت درمان مالیده می شود و سپس پروب دستگاه شاک تراپی، برای هدایت امواج شوکی روی پوست قرار داده می ‌شود. مکانیسم اثر شوک تراپی ایجاد پارگی های میکروسکوپی بسیار کوچک در ناحیه تحت درمان با وارد کردن ضربه شدید موج شوکی است.

حال پارگی های میکروسکوپی ایجاد شده توسط این امواج، موجب آزاد شدن برخی مواد و افزایش مویرگ ها و خونرسانی به بافت آسیب دیده می شود که عوامل ذکر شده سبب تسریع روند درمان و ترمیم بافت های آسیب دیده بدن می شود.

شایان ذکر است که برخی افراد هنگام درمان با شوک تراپی کمی درد احساس می کنند که این امر طبیعی است؛ اما در برخی موارد بی حسی موضعی نیز برای بیمار انجام می گیرد.

زمان بهبودی و روند درمان با شاک ویو بسته به شرایط بیمار و تشخیص فیزیوتراپیست متغیر است. در برخی بیماران بلافاصله بعد از جلسه درمانی شوک تراپی احساس بهبودی پیدا می کنند ولی برخی دیگر از بیماران نیازمند چندین جلسه درمانی با شوک تراپی هستند. هم­چنین اثرات مفید این روش درمانی پس از ۱ یا ۲ جلسه درمانی قابل مشاهده است.

طریقه حرکت دادن پروب

نحوه حرکت پروب دستگاه شاک ویو یا شوک تراپی بر روی بدن بسته به مدل دستگاه و فناوری به کار رفته در آن متفاوت است.

به عنوان مثال، زمانی که می خواهید ناحیه ای از پشت گردن بیمار را با شوک تراپی درمان کنید، در این حالت متخصص فیزیوتراپ با توجه به نوع و مدل دستگاه شاک ویو، پروب آن را بر روی ناحیه تحت درمان قرار می دهد و پروب را با حرکت های دایره ای و زیگ زاگی حرکت می دهد که در این صورت ناحیه تحت درمان با شاک های فراوانی مورد هدف قرار می گیرد. با این حال، تعداد شاک به ناحیه تحت درمان بستگی دارد و نحوه حرکت پروب نیز به مدل و فناوری به کار رفته در دستگاه وابسته است.

طریقه حرکت دادن پروب

مراقبت های بعد از شوک تراپی

برخی از مراقبت های بعد از شوک تراپی عبارت اند از:

مزایای درمان با شاک ویو چیست؟

روش درمانی شوک تراپی بدون استفاده از اشعه ایکس و یا مصرف دارو کار می کند و زمینه فرآیند خود درمانی طبیعی بدن را با امواج شوکی تحریک می کند.

مزایای شاک ویو

هم­چنین شوک تراپی ممکن است نیاز به جراحی در بیمار را نیز برطرف کند. در نتیجه روش درمانی شوک تراپی، کاهش سریع درد و بهبود سهولت حرکت در بیمار دیده می شود. لازم به ذکر است عوارض ثانویه ای که بعد از درمان بروز می دهند، جزئی و موقتی هستند. روش درمانی شوک تراپی مزایای بی شماری دارد که عبارت اند از:

چه افرادی می توانند از دستگاه شاک ویو برای درمان استفاده کنند؟

افردا که مبتلا به بیماری های زیر هستند را می توان توسط روش درمانی شاک ویو درمان کرد. این بیماری ها عبارت اند از:

چه افرادی نمیتوانند از شاک ویو استفاده کنند؟

چه افرادی نمی توانند از دستگاه شاک ویو برای درمان استفاده کنند؟

افرادی که دارای محدودیت های زیر هستند، از روش درمانی شوک تراپی منع می شوند. این محدودیت ها عبارت اند از:

شاک ویو

مکانیسم عملکرد شاک ویو تراپی چگونه است؟

شاک ویو یک تغییر فشار ناگهانی در بافت است که به سرعت در فضای بافت منتشر شده و با تغییر ناگهانی فشار همراه است. اثر قابل توجه دیگر این روش درمانی حفره سازی ‌‌های بسیار ریز یا (کاویتاسیون) در بافت است که در نتیجه‌ فشار منفی امواج آن است.

البته اثر مستقیم خود موج شاک ‌ویو تراپی و اثرات کاویتاسیون به صورت غیر مستقیم، موجب تشکیل هماتوم و مرگ سلول‌ های مرکزی نقطه آسیب دیده می ‌شود. در ادامه‌‌ ی این امر تشکیل سلول‌ های تاندونی و استخوانی جدید اتفاق می ‌افتد که همان هدف نهایی درمان شاک ویو تراپی است. مکانیسم‌ های درمانی پیشنهادی برای نحوه عملکرد شاک ویو تراپی شامل موارد زیر هستند:

• افزایش میزان نفوذ لکوسیت‌ ها
    • تحریک نئوواسکولاریزاسیون در محل اتصال تاندون و استخوان
    • افزایش تکثیر و دوباره شکل‌ گیری سلول ‌های سازنده تاندون و ترمیم کننده استخوان
    • افزایش فاکتور رشد و در پی آن سنتز پروتئین بیشتر برای ساخت کلاژن و بازسازی بافت آسیب دیده

از جمله موارد تاثیرات عملکرد تکنولوژی شاک ویو درمانی نیز شامل موارد زیر هستند:

• امواج این روش درمانی باعث تولید کلاژن بیشتر می شوند.
    • پالس های مکانیکی و نیرو های تنشی که توسط این دستگاه بر بافت ها اعمال می ‌شوند با افزایش نفوذپذیری غشای سلولی، گردش خون و متابولیسم ناحیه تحت درمان را در سطح میکروسکوپی بهبود می بخشند.
    • در فاز منفی این امواج صوتی از بین رفتن حباب ها تولید می شوند که این امر سبب ایجاد نیرویی می‌ شود که می ‌تواند از نظر مکانیکی رسوبات کلسیمی در بافت های آسیب دیده را به خوبی از بین ببرد.
    • امواج شوک ویو تراپی باعث تحریک استئوبلاست هایی می شوند که مسئول ترمیم بافت های همبند هستند و در نهایت باعث کاهش درد در کوتاه مدت و از طریق نظریه کنترل دریچه ای درد باعث کاهش درد در طولانی مدت می شوند.
    • نتایج این روش درمانی بسیار سریع است به نحوی که در اکثر افراد بعد از شاک ویو درمانی درد آن ها در هنگام حرکت فورا کاهش پیدا کرده است.

آیا شوک‌ ویو تراپی عوارض درمانی خاصی را در پی دارد؟

تا کنون برای شوک ویو تراپی  عوارض خاص و طولانی مطرح نشده است و اختلال یا عارضه ‌ای که توسط این موج به بدن وارد شود نیز تایید نشده است. از جمله اختلالات و عوارض امواج این روش درمانی می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احتمال وجود درد بسیار خفیف، حداکثر 1 الی 2 روز بعد از درمان
    • مقداری درد در حین اعمال این درمان که به محض تمام شدن شاک ‌ها این درد از بین می رود.
    • عوارض نادر و کوتاه مدت که به سرعت از بین می روند مانند کبودی، قرمزی، ورم خفیف هستند که احتمال دارد بروز کند و بروز آن ها قطعی نیست.

میزان موفقیت روش شوک درمانی چقدر است؟

تحقیقات نشان دهنده این است که نتایج کلی شوک ویو تراپی به صورت بهبود ۷۷ درصدی بیماری های مزمنی که با سایر روش های درمانی درمان نشده اند، است. نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که همه ی افراد انتظار دارند که پس از درمان شاهد نتایج بالینی مثبت باشند، اما در نظر داشته باشید که این احتمال وجود دارد این درمان بهبودی در علائم را حاصل نکند. با این حال، عمدتا هدف از این روش درمانی به عنوان مکمل در کنار برطرف کردن مشکلات با استفاده از فیزیوتراپی و توانبخشی است. توجه داشته باشید که برای دستیابی به بهترین نتایج با این روش درمانی، فیزیوتراپی و درمان توانبخشی نیز باید انجام شود.

مراقبت های لازم بعد از انجام شاک ویو تراپی

برخی از مراقبت های لازم برای دریافت نتیجه بهتر از این روش درمانی در ادامه بیان شده است.

• افراد می توانند فعالیت های معمول خود را پس از انجام این روش ادامه دهند اما تا مدت زمان (۴۸ ساعت) پس از درمان باید از هرگونه حرکتی که موجب احساس درد در ناحیه تحت درمان شود، اجتناب کنند.
    • برای تسکین درد احتمالی روی محل تحت درمان یخ قرار ندهید و یا از دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن یا دیکلوفناک و… مصرف نکنید، چراکه این امر سبب متوقف شدن روند التهابی و روند بهبودی شاک ویو تراپی می شود.
    • به دستورات پزشک دقت و عمل کنید و هیچ گاه به طور خود سرانه انجام ندهید تا روند بهبودی با این روش به تاخیر نیافتد.

سخن آخر

در این گفتار هر آنچه  لازم بود درباره شاک ویو بدانید به طور کامل ارائه شد این روش درمانی غیر تهاجمی به دلیل استفاده از امواج صوتی عوارض جانبی اندکی دارد و اثرات آن در تسکین درد و بهبود بیماری اثبات شده است. از این روش درمانی در فیزیوتراپی استفاده می شود . اما استفاده از آن برای برخی از افراد محدودیت دارد.

جهت دریافت هر گونه مشاوره در حوزه شاک ویو یا همان شوک تراپی می توانید با استفاده از راه های ارتباطی سایت با کارشناسان کلینیک لادن در ارتباط باشید.

روش درمانی شاک ویو توسط فیزیوتراپیست با تجربه انجام می شود.

در جلسات درمانی شوک تراپی از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ پالس شاک ویو در ناحیه آسیب دیده استفاده می کنند که این امر تقریباً ۳-۱۰ دقیقه به طول می انجامد. اکثر بیماران بلافاصله پس از درمان دردشان تسکین می یابد اما در برخی دیگر تسکین درد ممکن است ۴ تا ۵ جلسه زمان ببرد.

درد این روش درمانی بسته به آستانه تحمل درد افراد متغیر است. برای بعضی از بیماران ممکن است معمولا با درد ملایم تا متوسطی همراه باشد. البته این درد طی ۲۴ ساعت پس از درمان کاهش می یابد.

در یک درمان موفق، تقریبا طی 3 ماه حداقل 75% از درد بیماران کاهش خواهد یافت.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟